Učitel jógy a tantry,
hudebník, hudební redaktor
v Českém Rozhlase Vltava,
spisovatel a básník
Narodil se v Pardubicích, vystudoval zde gymnázium a VŠCHT. Šest let chodil do baletu, od 12 let hraje na kytaru, kterou též studoval na LŠU. Již na střední škole zakládá big beatovou kapelu The Rainbow, pak byl jako sólový kytarista ve skupině Henry and his little Family.
V 16 letech začal cvičit jógu. Vyučovat ji začal na sklonku 70. let. V 90. letech ho přijímá za žáka guru tantrické školy Ánanda marga Svámí Šambhušivánanda, dostává mantru, meditační instrukci a duchovní jméno Višnudéva.
O něco později se setkává na semináři s učiteli tantry ze Skandinávské školy jógy, tantry a meditace a má zkušenost probuzení kundaliní.
Ta se objevuje i při poslechu hry Roopa Vermy na sitár. Teprve na začátku 90. let 20. století se s ním osobně setká a prožijí spolu zhruba 12 let na mnoha koncertech, kde Vermu doprovází na tánpúru a na seminářích náda jógy, které pořádal. Z této spolupráce také vzniklo několik CD. Roop Verma uděluje Mazánkovi díky jeho filosofickým znalostem titul pandit.
Po revoluci do ČSFR přijíždí indický mistr hry na bambusovou flétnu bansuri Raghunáth Seth, kterého doprovází na tabla jeho polský žák Jerzy Pomianowski. S nimi natočí jako hráč na tánpúru album v žižkovském kulturním středisku Atrium.
Na začátku 90. let existovala současně s Relaxací dva roky také skupina Ektár. Doprovázela hlavně přednes Bhagavadgíty v podání Milana Friedla a Jana Přeučila. Hrál v ní Ivo Sedláček na housle a Vlastislav Matoušek na tabla a různé perkuse. Zachoval se jediný záznam koncertu z vystoupení spojeného právě s tímto pořadem v tělocvičně v pražských Petrovicích.
Spolupracoval s manžely Tomášovými, Borisem Merhautem a Rudolfem Skarnitzlem, setkával se s většinou žáků Fráni Drtikola, a stal se jedním z prvních žáků Svámího Mahéšvaránandy.
Pomáhal zařídit první vystoupení sikhského gurua Sant Thakara Singha a kundaliní učitelky Matádží, později i Svámího Višvánandy. Organizoval také tajná setkávání s prvními vyslanci Hnutí Haré Kršna. Největší vliv však na něj mělo učení a osobnost Paramahansa Jógánandy a hudba Šrí Ganapati Saččídánanda Svámídžího.
Po vystudování se v roce 1976 stěhuje do Prahy, aby se mohl věnovat hudbě ve Sdružení Šafrán.
Již od 80. let pracoval s mantrami. Studiem a intenzivní praxí získal hluboké vnitřní zkušenosti, které potom předával v kurzech, na seminářích a letních soustředěních.
K tantře ho dále přivedly i osobní zážitky v Indii. Vedle jógy začal později vyučovat i tantru, zpočátku smíšenou, potom se zaměřil pouze na tantru pro ženy. Tantrické zkušenosti promítá také do své hudby, např. CD zaměřených na čakry, i do článků a knih. Vydal přes 30 CD duchovní a meditační hudby.
Třináct let vydával nezávislý, duchovní měsíčník Dotek. Organizoval setkání Den plného vědomí v Praze a festival duchovní a etnické hudby Hudba k tichu ve Frýdku-Místku a v Českém Těšíně.
Působil ve skupinách Amalgam, Extatic Trans Music, Ektár a souboru Alikvotní 4. Je stále členem skupiny Relaxace, která v nezměněném složení funguje přes 40 let.
Vedle toho doprovázel hudbou duchovní pořady Milana Friedla, Jana Přeučila, Táni Fischerové a hlavně Alfreda Strejčka.
Za zmínku stojí též nárazová spolupráce s Josefem Krčkem, po níž zbylo výjimečné CD Zlatý most, inspirované našimi dějinami a s Martinem Kratochvílem, jak na CD, tak v hudbě k horolezeckým filmům.
Krátkou dobu též existovala kapela s členy Hnutí Haré Kršna s názvem Kršna bhadžan band, interpretující mantry a účast na CD skupiny Pavitram.
V současné době sólově koncertuje, přednáší a soukromě vyučuje.
Přes 20 let též působil jako hudební redaktor ve dvou vlastních pořadech Oáza Jiřího Mazánka a Mezi Drakem a Hadem, nyní v jediném, a to Noční hudba, v Českém rozhlase Vltava.